CODA BIBLIOTHEEK

Activiteiten

Bezoekers konden meedoen aan uiteenlopende en/of jaarlijks terugkerende activiteiten, al dan niet in aangepaste of online vorm. Er waren activiteiten voor het hele gezin en voor kinderen, maar ook op het gebied van erfgoed en literatuur. De Rechtswinkel, Stichting Leergeld en partner Stimenz met programma Centen­kwesties hadden een fysieke plek in CODA waar iedereen met vragen terecht kon. In samenwerking met GIGANT werden actuele boekverfilmingen aangeboden in de serie Boek & Film. In plaats van de gebruikelijke acht avonden, konden dit jaar maar twee avonden doorgaan. Ook verleende CODA medewerking aan erfgoed­activiteiten zoals het Historisch Café, de Open Monumentendagen met bijbeho­rende Klassendagen en Het Grote Verhaal van Apeldoorn. In verband met de coronamaatregelen hadden dit jaar slechts twee edities van het Historisch Café plaats en werd De Atlas van Apeldoorn verplaatst naar volgend jaar. In samen­werking met de Midwinter Marathon en Centraal Beheer werd een night run voor het hele gezin dwars door CODA georganiseerd (500 deelnemers). Er was een route door de bibliotheek, inclusief programma met de Nintendo Ring Fit Adventure, en een fotoshoot in het museum.

“De eerste City Night Run van de Midwinter Marathon Apeldoorn was een groot succes. Top georganiseerd en super gezellig. Hoogtepunten waren toch wel de glijbaan in de bibliotheek en de met rook gevulde brandweerkazerne.”

Voor de coronamaatregelen

Met Gedichtendag werd de Nationale Poëzieweek (30.01 t/m 05.02) geopend. Belangrijk onderdeel was de overdracht van het stadsdichterschap van Aad van der Waal aan Herman Kattemölle; ook waren er voordrachten door (oud) stadsdichters en was er aandacht voor pantomime, spoken word en muziek. De Boekenweek stond in het teken van ‘Rebellen en Dwarsdenkers’. Er werden onder andere verrassingstassen uitgedeeld en Özkan Akyol (schrijver Boekenweek essay) verzorgde een lezing. De dienstverlening met betrekking tot digitale vaardigheden werd uitgebreid met maandelijkse inloopspreekuren rond openbaar vervoer en wekelijkse digi-inloopspreekuren. De cursussen Klik & Tik en Digisterker werden in de wijken en in CODA Centrale Bibliotheek aangeboden. Ook waren er inloop­spreekuren over de nieuwe Donorwet en kon men met vragen over belastingaangifte in CODA terecht.

Tijdens de coronamaatregelen

In afstemming met de gemeente en samenwerkingspartners werd in periodes van (gedeeltelijke) sluiting de dienstverlening aangepast. Zo belden medewerkers klantenservice met ruim 1.250 (oudere) leden om te vragen of zij hulp nodig hadden, werd in samenwerking met Koninklijke Bibliotheek de ThuisBieb-app gelanceerd, startte gepensioneerd CODA bibliothecaris Loes Kroon een boekenblog en werd vanaf 17 april CODA Afhaalbieb gelanceerd: leden konden online hun genrevoorkeuren aangeven en op basis daarvan werd een verrassingspakket samengesteld dat afgehaald kon worden of werd afgeleverd via de Boeken-aan-Huis service. Tot slot reed de Boekenbus een aangepaste route waarin ook de Jeugd- en Buurtbibliotheken als halte werden opgenomen.

“Het leek wel pakjesavond. En zo bijzonder dat ik van de zes schrijvers er niet één eerder heb gelezen. Super bedankt!”

In samenwerking met stadsdichter Herman Kattemölle en stadsfotograaf Sven Scholten werd een schrijf- en fotografie­wedstrijd rond het thema vrijheid opgezet. Iedereen werd uitgedaagd een foto of gedicht te maken waarmee hij (of zij) kon uitdrukken wat 75 jaar vrijheid betekent. De inzendingen van de winnaars waren in CODA te zien.

De Kinderboekenweek had in aangepaste vorm plaats, waarbij 12 dagen lang een gevarieerd programma aangeboden werd. Het thema ‘En toen?’ nodigde uit tot reizen, terug in de tijd maar ook naar de toekomst. Zowel in de CODA-vestigingen als online was van alles te doen; de aangepaste opening had 30 september in CODA Auditorium plaats waarbij het boek Lang geleden in Apeldoorn gelanceerd werd én Maranke Rinck via een live-verbinding het Apeldoorns Uiltje ontving voor haar boek Bob Popcorn. Vanaf 1 oktober stonden diverse activiteiten gepland waaronder een bezoek aan de schatkamer van CODA, zegelstempels maken, meedoen aan de Tijdcapsule challenge, hoofdstuk 11 schrijven voor Lang geleden in Apeldoorn en meelopen met een wandeling die in samenwerking met de gemeente was samengesteld.

> Bekijk het overzicht van deze en andere (online) activiteiten.