ONLINE

Social media & nieuwsbrieven

CODA deelde nieuws, previews, collectie-inspiratie, online activiteiten, blogs, foto’s en video’s en ging de interactie aan met 7.139 leden op Facebook, 7.239 volgers op Twitter en 6.400 op Instagram. Vooral de Instagram community groeide: eind 2019 had de pagina nog 3.500 volgers. In 2020 zijn twee nieuwe CODA Facebook communities opgericht: Taalhuis digitaal (189 leden) en de online Verhalentafel (56 leden). Op het YouTube-kanaal van CODA werd 5.429 keer een video bekeken. Op Twitter delen we onder andere het laatste nieuws van CODA en geven we een inzicht in activiteiten en gebeurtenissen vanuit de actualiteit. Facebook werd veelal gebruikt om activiteiten, evenementen en videocontent (CODA-breed) onder de aandacht te brengen, met name gerelateerd aan literatuur, erfgoed en 21st century skills. Instagram raakte veelal onderwerpen gerelateerd aan tentoonstellingen, de CODA collectie en het ExperienceLab.

Populaire social media topics

Tentoonstellingen (inhoud en online programma) The Future is Female, Animalia, Het huis dat nooit af is met Tirzo Martha, Fervente Verzamelaars en 055: Apeldoorn Art / lancering en online programma CODA ExperienceLab / het CODA zomerprogramma met onder andere leesbevorderingsactiviteiten / CODA Afhaalbieb / online Human Library / The Big Draw / de Talens Thuiskunstwedstrijd met De Klup / museumsafari’s bij Animalia en Van heide en Verre / de challenge sieraden maken in quarantaine / wandel- en fietsroute Tour de Forêt / campagne #WijzijnApeldoorn / het walk-by museum in de etalage van CODA Café / serie 100 jaar geleden op de voorpagina van CODA Archief / toevoeging van 1.700 foto’s in CODA Beeldbank / de Canadian Walk / content in relatie tot 75 jaar vrijheid inclusief YouTube-serie Schrijvers over Vrijheid / posts over Herinnerings­centrum Het Apeldoornsche Bosch.

Digitale nieuwsbrieven

Het mailingbestand via inschrijving op de website van CODA bevat 17.942 leden. In 2020 werden 26 nieuwsbrieven verstuurd naar in totaal 130.231 ontvangers. De meest geopende mailing ging over de introductie van CODA Afhaalbieb, gevolgd door nieuwsbrieven over coronamaatregelen bij CODA en de activiteiten uit het zomerprogramma. Populaire topics verdeeld over verschillende nieuwsbrieven waren daarnaast: tickets bestellen voor tentoonstelling Animalia, het Leesfeest in dok Zuid tijdens de onderwijsstaking in januari, online boeken lezen, de challenge sieraden maken in quarantaine, DIY textiel verven met avocado en ui, de boekenblog van Loes Kroon, heropening van CODA op 1 juni, de lancering van CODA ExperienceLab en de online stemronde voor de publieksprijs bij 055: Apeldoorn Art.