EXPERIENCELAB

Educatie & programmering

In samenwerking met partners en aansluitend op landelijke en lokale initiatieven biedt CODA ExperienceLab educatieve programma’s voor zowel het basis- en voortgezet onderwijs als binnen haar vaste programmering. CODA stimuleert bezoekers actief bezig te zijn met kunst, literatuur, erfgoed en techniek, om zo persoonlijke ontwikkeling mogelijk te maken.

Tijdens vaste programmaonderdelen en kennismakingsactiviteiten nodigde CODA uit om apparatuur en software te ontdekken. Met onder andere de Werkplaats Woensdag, VR Gamemiddag, CoderDojo, Origami Community en LEGO Bouwmiddagen werden technieken toegankelijk gemaakt om 21st century skills te ontwikkelen. In de Showroom en Makerspace waren er vaste momenten om rondleidingen te volgen en voor makers en geïnteresseerden waren er wekelijks maakmomenten, trainingen en snelcursussen. De open inloopactiviteiten voor volwassenen in de Makerspace trokken in 2024 1.178 bezoekers, er namen 2.527 volwassenen deel aan een workshop. De inloopactiviteiten voor de jeugd werden door 974 kinderen bezocht, er namen daarnaast 1.597 kinderen deel aan een workshop. 4.210 leerlingen hebben meegedaan met een van de lesprogramma’s van CODA ExperienceLab.

MaaiveldLab stond voor de derde keer op het festivalprogramma van Maaiveld (12.500 bezoekers). Een aantal weken voor het festival kwam een groep jonge, creatieve Apeldoornse makers bij elkaar. Deze eerste ontmoeting was het startschot voor een inspirerend en dynamisch creatief proces, op 9 mei presenteerden zij een eigen ontwikkelde interactieve stadswandeling. Deze wandeling begon aan het Apeldoorns Kanaal en nam bezoekers vanaf daar mee naar het Stationsplein. Onderweg werden deelnemers getrakteerd op mini-voorstellingen en optredens, gemaakt en uitgevoerd door diezelfde makers.

Onderwijsprogramma’s

Veel scholen in Apeldoorn stellen duurzaamheid centraal en weten CODA ExperienceLab te vinden voor workshops die daarop aansluiten. In 2024 waren daarbinnen fashion- en plastic recycling en duurzaam design populair. Leerkrachten en leerlingen waardeerden de combinatie van afvalrecycling, bewuster omgaan met het milieu en het opdoen van kennis en vaardigheden met nieuwe technieken. De les Afvalrecycling-proeverij is uitgebreid en het lesaanbod is verrijkt met de les Duurzaam design. Door verdieping in materialen, extra onderzoek en het benutten van CODA Daktuin, kregen leerlingen nog meer ruimte om zelf te ontdekken en creëren met bijvoorbeeld een naaimachine, boormachine of plastic-recycle-apparatuur. Eind september was CODA ExperienceLab actief betrokken bij de aftrap van de Textielrace; een wedstrijd voor de bovenbouw van Apeldoornse basisscholen met als doel zoveel mogelijk oude kleding in te zamelen. Meer dan de helft van de scholen koos als beloning voor hun deelname voor de workshop Fashion recycling van CODA ExperienceLab. Vanaf januari 2025 zullen hiervoor acht schoolgroepen de Makerspace bezoeken. Voor studenten van creatieve mbo-opleidingen (Nimeto en Cibap) werden er combinatiebezoeken met CODA Museum verzorgd. Voor de Praktijkschool Apeldoorn, UGO en het Gentiaan College, evenals voor het project Schooldag Extra en de workshops voor de bso’s van Doomijn, zijn de lessen van CODA ExperienceLab inmiddels vaste onderdelen/bezoeken gedurende het jaar. De lessen over robotica, 3D printen, stop-motion-animatie en gamen in VR zijn aangevuld met Fashion recycling en het bouwen van kartonnen stad Kartopia. Naast de vaste programma’s ontwikkelden de vakspecialisten van CODA ExperienceLab steeds vaker maatwerklessen. Co-creatie met leerkrachten speelt hierin een belangrijke rol, zodat het lesaanbod optimaal aansluit bij het curriculum en de leerlingen.

“We hebben enorm genoten van de ochtend bij CODA Traveling Bricks en CODA Digital Media Lab.”
– leerkracht groep 9 Leerplein 055

> Bekijk het overzicht van deze en andere (online) activiteiten.