CODA BIBLIOTHEEK

Educatie

Op de gebieden leesbevordering en mediawijsheid bood CODA verschillende lesprogramma’s aan. Er werden 39.819 kinderen bereikt met leesbevordering, waaronder 56 scholen en 216 klassen. CODA is partner binnen het Cultuurmenu in Apeldoorn. In 2024 bezochten opnieuw veel klassen de CODA Bibliotheken. Van peuterspeelzalen, basisscholen, middelbare scholen, isk-klassen tot mbo-klassen. Nieuw dit jaar waren de rondleidingen aan mbo-klassen van Aventus. Studenten waren onder de indruk van de vele studeerplekken (de daktuin werd verkozen tot favoriet) en ook de studieboeken, gelieerd aan de gekozen richting, sloten goed aan. Ook de nieuwe podcast-studio in CODA kon gebruikt worden bij hun keuzevak. Ook werden het afgelopen jaar meer mensen die in Nederland zijn komen wonen, veelal uit de entreeklassen van Aventus en voortgezet onderwijs Onze Wereld, wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Tegen de zomerperiode werd op de schoolpleinen van de Vliegenier, De Diamant (Kristal), Sprengenpark, De Poort (Loenen) en Vrijeschool De Vijfster een pop-up dansfeest met boeken (Boekenbounce) gehouden voor de groepen 5 t/m 8. Hiermee wilden we de leerlingen uitnodigen om in de zomer bij CODA boeken te lenen.

“Veel van de boeken waarvan ik de achterkant (of een fragment) had voorgelezen, werden door de kinderen geleend op de eigen pas! Het helpt om kinderen op deze manier enthousiast te maken!”
– leerkracht Regenboog Woudhuis

Dit jaar zijn we in tijdens Kinderboekenweek heel Apeldoorn doorgetrokken om zoveel mogelijk kinderen te bereiken. Met goochelshows en een show van Anansi-verteller Wijnand Stomp in de wijken, een voorleesmiddag met Binky bij kinderboerderij Malkenschoten én natuurlijk het grootse Kinderboekenweekfeest en de uitreiking van het Apeldoorns Uiltje door kinderburgemeester Sara aan de illustrator van Grapman, Kees de Boer. Er waren 704 bezoekers (2023:539).

“De boekenroof vond ik ook erg leuk en spannend om te doen. Eerst werd uitgelegd hoe het moest en wat het nut ervan is; dat je leert om boeken te zoeken! Daarna werden er teams gemaakt en gingen we aan de slag. Er waren een paar kluizen waar we de boeken in moesten doen. Als we een boek vonden dan zat daar een opdracht bij. Als het fout ging moest je opnieuw beginnen. Als het goed ging kon het boek in de kluis. Winnaar was degene met de meeste boeken binnen de tijd. Met mijn team ben ik 2e geworden. Ik hoop dat anderen er net zoveel plezier in hebben gehad als ik!”
– Indy (klas 1C)

> Bekijk het overzicht van deze en andere (online) activiteiten.