EXPERIENCELAB

Innovatieprojecten & partners

In samenwerking met de Stichting Röntgen Apeldoorn werd in 2021 Bestemming X gelanceerd, als onderdeel van Route Röntgen. Bezoekers kunnen de komende vijf jaar in de Showroom van CODA ExperienceLab o.a. ontdekken hoe bagagescanners werken en hoe röntgenstraling in de kunst wordt gebruikt. CODA en Erfgoed Gelderland wonnen dit jaar de aanmoedigingsprijs van Stimuleringsfonds Raak en de Oogvereniging voor het projectplan Sens(H)oor. Het project is gericht op het toegankelijk maken van erfgoedobjecten voor bezoekers met een visuele beperking. In tegenstelling tot de originele erfgoedobjecten kunnen de replica’s die in dit project worden vervaardigd wél aangeraakt worden door de bezoeker. De replica-objecten worden voorzien van aanvullende informatie in de vorm van audiofragmenten die geactiveerd worden met sensoren die reageren op aanraking. De replica’s worden gemaakt met 3D-printtechnologie. Het project zal in 2022 worden gerealiseerd.

Duurzaamheid en recycling waren en blijven belangrijke speerpunten. De Fashion Recycling Hub werd mede mogelijk gemaakt door de Samenwerkende Gelderse Bibliotheken, en het BiodesignLab door de Koninklijke Bibliotheek. Samen met de Plastic Recycling Hub blijven deze innovatielabs in 2022 in doorontwikkeling. Voor bezoekers, andere bibliotheken en culturele instellingen en makers en kunstenaars worden open source programma en ervaringen gedeeld vanuit CODA ExperienceLab.

De samenwerking met Nintendo is verweven in het jaarlijkse programma-aanbod van CODA ExperienceLab. Daarnaast zijn de games beschikbaar in de vernieuwde Gamezone in CODA Junior. Deze ruimte in de bibliotheek wordt verder doorontwikkeld in 2022. In dat jaar zal ook de realisatie van CODA Daktuin plaatshebben als onderdeel van het BiodesignLab. In hetzelfde jaar worden er artist-in-residenceprojecten opgezet in de Makerspace en lanceren GIGANT en CODA gezamenlijk het Digital Media Lab in het cursushuis van GIGANT.