Sociaal jaarverslag

Het formuleren van persoonlijke ontwikkeldoelen, het delen van informatie via dagelijkse stand-ups en de training Hostmanship voor klantenservicemedewerkers en vrijwilligers waren een aantal ontwerpen die dit jaar centraal stonden.

Overleg en gesprek

In het kader van ‘een leven lang leren’ werkten medewerkers door middel van het formuleren van doelen aan hun ontwikkeling. Dit jaar werd gestart met een stand-up: elke ochtend werden per afdeling die zaken gedeeld die voor de hele organisatie van belang waren. Ook werden jaargesprekken gevoerd en had er regelmatig team- en werkoverleg plaats.

Voorbereiding Wet Arbeidsmarkt in Balans

Vanaf 1 januari 2020 treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking, waarvoor dit jaar de voorbereidingen zijn getroffen. Er is inzichtelijk gemaakt wat de impact hiervan voor medewerkers is en welke HR-processen aangepast moeten worden. Daarnaast zijn de arbeidsovereenkomsten aangepast conform de actuele wetgeving.

Pensioenbijeenkomst

In juni was er voor medewerkers vanaf 60 jaar een pensioenbijeenkomst met als doel om inzicht te geven in hun pensioen en de recente ontwikkelingen en om handvatten te bieden. Hiervoor werd samengewerkt met Comminz, een organisatie die gespecialiseerd is in het inzichtelijk maken van de persoonlijke financiële situatie. Dit inzicht leidde ertoe dat drie medewerkers eerder met pensioen zijn gegaan.

Hostmanship

Er is begonnen met het trainen van frontoffice- en klantenservicemedewerkers en vrijwilligers van CODA Winkel in ‘hostmanship’. Het gevoel dat de klant aan een ontmoeting overhoudt, stond hierbij centraal. Kernwoorden waren: dienstbaar zijn, het geheel zien, verantwoordelijkheid nemen, kennis delen, consideratie tonen, dialoog voeren en plezier maken. De CODA kernwaarden (verbinden, verrijken, verrassen) en het dienstverleningsconcept vormden de basis. Zowel tijdens als na de training werden meerdere ‘mystery visits’ ingezet. Aanvullend volgde een aantal medewerkers de opleiding hostmanship practitioner.

Een leven lang leren

Twee medewerkers hebben de opleiding Community Librarian afgerond en communities opgezet voor de Verhalentafel en voor jonge ouders. Om bij te blijven namen mediacoaches deel aan terugkomdagen van de opleiding Mediacoach en volgden verschillende medewerkers (landelijke) studiedagen. Een medewerker collecties volgt de opleiding edelsmeden, gericht op het omgaan met en conserveren van de CODA sieradencollectie. Tot slot volgden medewerkers van de afdeling financiën cursussen rond Afas, namen verschillende medewerkers deel aan een coachtraject en formuleerden alle medewerkers ontwikkelpunten voor zijn/haar ontwikkelplan.

Formatie

Formatie

Aantal medewerkers: 118 (2018: 122) Aantal fte’s: 73,45 (2018: 67,90)

Vrouwen: 93 Mannen: 25

Gemiddelde leeftijd: 43 jaar Gemiddeld dienstverband: 9 jaar Aantal vrijwilligers: 303 (2018: 193).

Er werden 18 vacatures uitgezet en vervuld, onder andere voor de nieuwe centrale balie en ter uitbreiding van het team Financiën. Ook werden een projectmanager Marketing, Communicatie & Innovatie, een medewerker Planning & Relatiebeheer (team educatie) en twee combinatiefunctionarissen aangenomen; één voor techniek & innovatie en één voor inclusie & diversiteit. Het aantal Taalhuis-vrijwilligers is sterk toegenomen.

Arbo en ziekteverzuim

Het contract met de ARBO Unie werd voortgezet, waarbij het proces rondom Wet Verbetering Poortwachter gewaarborgd werd en medewerkers een second opinion bij een andere bedrijfsarts konden aanvragen. Het contract met de externe vertrouwenspersoon werd verlengd

Komend jaar wordt het verzuimbeleid geactualiseerd, waarbij eveneens gezocht wordt naar een arbodienst die aansluit bij onze visie op inzetbaarheid en verzuim.

Cijfers

Het ziekteverzuim daalde naar 3,91% (2018: 5,57%) waarbij de gemiddelde meldfrequentie licht steeg naar 1,11 (2018: 1,03).

In totaal waren 143 medewerkers ziek:

  • 1,10% kort
  • 0,83% middellang
  • 2,68% lang (inclusief zwangerschap)