Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht (RvT) bestond dit jaar uit vijf leden en is, gezien de benodigde deskundigheid om de toezichthoudende taak uit te voeren, evenwichtig samengesteld. De richtlijnen uit de Code Cultural Governance vormden een belangrijk uitgangspunt voor de wijze van toezichthouden.

Dit jaar stond in het teken van de realisatie van de nieuwe ingang van CODA. De RvT ondersteunde waar nodig Carin Reinders (directeur-bestuurder CODA) en volgde het bouwproces op de voet. Een proces dat prima verliep en dat resulteerde in een nieuwe centrale entree die alle CODA disciplines via één ingang voor bezoekers toegankelijk maakte.

De RvT werd dit jaar versterkt met twee nieuwe raadsleden, Corinne Casseres en Sonja Pauw. Naast reguliere toezichthoudende activiteiten als audit en remuneratie, werd dit jaar extra aandacht besteed aan kennisontwikkeling. De herziene Governance Code Cultuur diende hierbij als uitgangspunt en hulpmiddel. Zowel de RvT als de audit- en remuneratiecommissie vergaderen minimaal vier keer per jaar.

Commissies Raad van Toezicht

CODA werkte in het kader van de Code Cultural Governance met drie commissies: Commissie Cultural Governance, Remuneratiecommissie en Auditcommissie. Eerstgenoemde commissie zag toe op een juiste toepassing van principes en bepalingen, de tweede deed indien nodig voorstellen op het gebied van arbeidsvoorwaarden van de directeur-bestuurder en bereidde de zelfevaluatie van de RvT voor. De derde commissie toetste en besprak financiële jaarstukken en bestuursrapportages.

Samenstelling Raad van Toezicht

de heer drs. A. (Arjen) Woudenberg

voorzitter RvT en lid Remuneratiecommissie directeur-eigenaar KMuitgevers|KMpublishers

de heer drs. C.W.W. (Christian) van den Berg